24 de juny 2010

... i el compostador?

Bé, gracies per l'interes. El compostaire, per cert, també bé.

Bé però amb matisos. Fa poc vaig tenir la visita del tècnic municipal per veure com anava tot plegat. Va quedar satisfet, potser més que jo doncs ja porto sis mesos amb el tema i en cara no he tret compost. Em va dir que paciència, que anem bé, ho podem millorar, però que vaig per bon camí.

A veure, alhora de compostar cal diferenciar la matèria orgànica que s'hi tira en dos tipus:

- Matèria humida. Són les restes de la cuina, la gespa del jardí, tot allò amb un alt grau d'humitat.
- Matèria seca. Són les fulles que han caigut, les branques del arbres tallades, plantes seques.

Per anar bé, cal una part de seca per tres d'humida. La seca en segones quines èpoques de l'any costa de tenir-ne. Però és important, doncs dona estructura a tota la matèria que hi ha dins el compostador, creant espais buits i fent que tinguem una degradació aeròbica, enlloc d'una putrefacció anaeròbica, que és el que fa pudor.

Jo per aconseguir matèria seca he optat per deixar branques i fulles al sol durant uns dies abans de tirar-les dins el compostador.

L'altre tema que vam debatre va ser l'estructura del compostador. Jo tinc 4 mòduls formant una L. Pel forat de d'alt hi vaig tirant la matèria, amb l'esperança d'anar recollint per sota, però no acaba de tenir temps per compostar.

De cara a l'any que bé em sembla que el desmuntaré i faré dos cubiculs. Quan un estigui ple, el deixaré reposar uns mesos, mentre vaig omplint l'altre.
Ja veurem, de moment tan sols és una idea.

Si voleu més informació sobre el compostatge us deixo aquest enllaç de l'ajuntament de St Bartomeu del Grau.

2 comentaris:

  1. Ai Joan, jo també m'hi vaig voler embolicar i al final em vaig desdir... aquesta mena de L ... vols dir que no estàs jugant amb un Tetris gegant i no ens ho has dit ¿?! Puc felicitar-te avui, oi que serveix? Una abraçada !!!!

    ResponElimina
  2. Gracies Dolo!
    Ostres, no se m'havia acudit això del Tretis, molt bo!
    De fet quan el tècnic em va dir que no n'havia vist de compostador amb aquesta forma em vaig tornar a mirar les instruccions de muntatge i potser si que la forma ha estat degut a una interpretació lliure per part meva dels plànols.

    http://3.bp.blogspot.com/_-TkYk0Ib01E/SyuUq3cyl-I/AAAAAAAABlY/orO_36nKXVo/s1600-h/18122009668.jpg

    ResponElimina