21 de març 2011

Biblioteques, Spotify i Madam Butterfly

He rebut per e-mail la llista que envien periòdicament des de la biblioteca amb les novetats de CD's. M'ho he mirat, he vist que hi havien un parell de grups desconeguts i he anat a l'Spotify a escoltar-los.
No m'han fet gaire el pes i he seguit escoltant Madam Butterfly, malgrat que escoltar opera a l'Spotify impliqui que et posin una publicitat totalment inadequada pel mig.
De fet aquesta òpera de Puccini la tinc també en CD, però per mandra, acabo tirant quasi sempre de l'Spotify per escoltar musica, doncs puc endollar l'ordinador a l'equip de musica i escoltar-ho molt bé.

Tot això m'ha fet pensar que ja no hi vaig a la biblioteca a buscar música. Abans m'hi deixava caure de tant en tant, remenava els CD's i quasi sempre marxava amb algun d'ells.

Així doncs, com afecta l'Spotify a les biblioteques? Al marge del meu cas particular, no em vaig capaç de quantificar-ho. Però està clar que convindria replantejar-se el paper que han de fer.

Al meu entendre, l'Spotify no és ni una competència, ni un rival per a les biblioteques, més aviat tot el contrari. Crec que hauria de ser un aliat.

A veure, el préstec de CD',s és tan sols un mètode que serveix a la finalitat de difusió de la cultura musical, no un fi en si mateix. Les noves eines que van apareixen a internet donen oportunitat a les biblioteques de superar les feixugues limitacions que suposen la difusió cultural a través de copies físiques i permet dedicar recursos a dinamitzar i fer més efectiva aquesta promoció.

No tinc cap llibre electrònic, ni se massa com funcionen però diria que aquest plantejament també hi ha de ser vàlid.

De tot això n'estem parlant i donant voltes a la iniciativa de l'Osonosfera Biblioteques 2.0


 

2 comentaris:

  1. Molt bona pregunta...

    Els llibres electrònics comencen a prestar-se a algunes biblioteques i està força clar que acabaràn sent en totes (encara que la cosa trigui a establir-se). En realitat és un suport més.
    Però el que proposes com a aliat, no sé com podria utilitzar-se. La biblioteca crearia les seves pròpies llistes? per què no? :)

    Seguirem pensant.

    ResponElimina
  2. Jo entenc que les biblioteques tenen CD's per facilitar l'excés dels usuaris a la cultura.

    En un entorn de sobre-informació el problema ja no és l'accés si no més aviat la focalització, és a dir, quanta gent no gaudeix de Madam Butterfly malgrat tenir-la a un clic de distancia?

    ... encara més, quanta gent li agrada, coneix i sap com accedir-hi, però no en gaudeix perquè té altres coses al cap?

    Al meu entendre la dinamització 2.0 ha de ser quelcom tan important a les biblioteques com la catalogació de llibres.

    Salut!

    ResponElimina